mobilforbud-tog-bus-metro

Forbudt at bruge mobiltelefoner i bus, tog og metro. Overtrædelse koster op til kr. 600,- pr gang (Modelfoto: asiana/Photoxpress)

 

Fremover er det forbudt at bruge mobiltelefon, når man kører i bus, metro eller S-tog i det storkøbenhavnske område. Det er konsekvensen af en ny regel, som netop er indført. I den kommende tid vil tv-reklamer, klistermærker og outdoor reklamer gøre opmærksomme på de nye regler.

DSB, Movia og Metroselskabet har taget konsekvensen af de mange indkomne klager og gjort det forbudt at bruge mobiltelefon, når man kører i tog, bus eller Metro.

Mange kunder er irriterede over de mange telefoner, som ringer hele tiden og som har irriterende, larmende ringetoner. For at håndhæve forbuddet, er der sat ekstra kontrollører ind. Bøden bliver på 600 kroner for personer over 12 år og 350 kroner for personer som er 12 år eller yngre. Kontrollører udstyres med videokamera, så der kan skaffes bevismateriale for overtrædelser af gældende regler. Forbuddet gælder også på metrostationer, togstationer og ved busstoppesteder.

Operation Morgenluft

Der er også et andet – sideordnet – formål med mobilforbuddet hos DSB, Movia og Metro. Det går ud på, at passagererne skal komme hinanden mere ved. Siden mobiltelefonen blev allemandseje er samtalen mellem passagerer faldet med mere end 67%. Alle har siddet med hovedet inde i røret eller skærmen og har isoleret sig fra omverdenen. Det ønsker man at ændre på. Det er specialkonsulent Einar Moesgaard, som står i spidsen for projektet. Han har tidligere gennemført et lignende projekt på Rigshospitalet, hvor der var udfordringer for personalet at komme hinanden ved og kommunikere ordentligt.

Det nye forbud skal foreløbigt køre i 9 måneder. Resultaterne vil løbende blive evalueret.

Tal og du betaler – eller bliver smidt ud

Når det konstateres, at en passager taler i telefon i toget,metroen eller bussen, skal bøden betales med det samme. Dette kan gøres med MobilePay, Swipp eller de fleste betalingskort. Kan eller ønsker passageren ikke at gøre dette, har kontrolløren ret til at smide lovovertræderen ud af transportmidlet. Det er op til den enkelte kontrollør at vurdere, hvorvidt passageren skal smides ud. Kontrollørerne har i den forbindelse været på kursus i retorik og nærkampsport, så de er klædt på til at håndtere alle indvender og eventuel modstand mod at blive smidt af toget/bussen/metroen.

Tidens Nyheder har været en tur med bus og metro for at tage stemningen blandt københavnerne. Meningerne er delte. Hos den ældre del af befolkningen er der store tilslutning til forbuddet mod mobilsnak. Agnes Jensen fra Frederiksberg udtaler i den forbindelse: “Det er en uskik, som de unge mennesker har fået. Intet kan være så vigtigt, at de ikke kan vente til de er kommet hjem. I min ungdom måtte vi hen til dem, som vi ville tale med eller alternativt sende et brev. Hvis det var godt nok for os, må det også være godt nok for disse unge mennesker.”

Blandt de yngre mennesker var holdningen markant anderledes: Sebastian på 18 år synes, at det nærmer sig nordkoreanske tilstande. Inspirationen til forbuddet kommer dog ikke fra Nordkorea, men fra Italien, hvor det har været en stor succes.

Subscribe to our mailing list

* indicates required E-mail * Navn

This article has 3 kommentarer

  1. hmm kan det passe?
    og hvad skal vi egenligt bruge DSB til?
    kaviar og makrelsalat.
    jürgen fra århus.
    pizza i flødesovs!!!

  2. Synes det er okay men de glemmer at tænke over opkald fra sygehus, politiet eller lignede som ikke kan se at de personer de ringer til er i offentlig transport inden der bliver ringet.

  3. Hmmm, er lige blevet tiltalt af en sur buschafeur, om at jeg ikke måtte tale i mobil.
    Jeg bryder mig ikke om den kontrol, jeg synes det bliver dødt og trist , hvis man ikke må tale mobil i bussen.
    Det generer ikke mig at høre andres samtaler., det er da hyggeligt , kan ikke lide forbud 👎

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*